Last Updated on april 17, 2022 by Maria
Det pågår en konstant kamp mellan företag om kunderna. Inte minst märker man detta i de större branscherna där det redan finns otroligt mycket konkurrens. Tack vare kreativitet och nya möjligheter så har en del nya uppstickare trots det lyckats hålla sig kvar i branscherna. I den här artikeln går vi igenom om hur de går tillväga och vad man kan lära sig utav det.
Fler nya företag än någonsin tidigare
Det skapas idag fler företag än någonsin. Delvist handlar det om den högkonjuktur som rått de senaste åren, men även tekniken och internet har bidragit till detta. Man bör dock skilja på nationell och global tillväxt eftersom marknaderna ser markant annorlunda ut. I Sverige stod till exempel Handel och service av motorfordon för 13% av de nystartade företagen. Så ser det dock inte ut i utlandet.
Med Internet så växer också de potentiella marknaderna. Prenumerationstjänster och e-handel har blivit enorma de senaste åren vilket också öppnat upp för mindre företag att etablera sig på marknaden. Nischade webbutiker har blivit ett populärt val för egenföretagare eftersom många storbutiker ännu inte etablerat sig lika väl på nätet som de har rent fysiskt. Samtidigt spenderas också allt fler större summor på nätet genom den nya tillgängligheten. Det märker vi av inte minst under tillfällen som Black Friday då konsumtionen ökar radikalt även nu i Europa.
Det här är viktigt för företagen i dessa marknader men även för den som tänker etablera ett företag. Det blir dock minst lika viktigt för den som tänkt investera på börsen där oväntade företag kan bli de nya börsraketerna och nya marknader börjar toppa. Att långsiktigt investera i företag inom olika IT-sektorer kan vara otroligt lukrativt för den som gör ordentliga efterforskningar runt nystartade projekt inom AI och automatisering, två branscher som växer rejält just nu.
Så utvecklas reklamen
För att kunna konkurrera med alla de andra företagen på sin marknad, måste företagen konstant utvecklas i hur de informerar potentiella kunder om sina produkter och tjänster. Idag räcker det inte med TV-reklam och reklam i brevlådan och många företag har idag valt att fokusera helhjärtat på de nya möjligheterna inom reklam.
Något som bland annat blivit alltmer populärt är att fokusera på en mer kreativ inriktning. Medan de mer traditionella reklambyråerna har sjunkit, har de kreativa motsvarigheterna istället gått uppåt. Att utveckla koncept och kommunikation som knyter kunden till företaget på ett mer personligt plan har visat sig effektivt.
Med Internet så har också helt nya möjligheter dykt upp. Idag går det att marknadsföra sin produkt eller tjänst direkt till potentiella kunder genom skräddarsydda annonskampanjer. Tidigare var det här bara ett intressant koncept som få företag verkligen förstod hur de skulle använda, idag är det obligatoriskt för den som vill ha en närvaro på webben.
Det finns fortfarande många företag bara i Sverige som idag inte använder sig av multimediasidor och bloggar, däremot har allt fler förstått vikten av sociala nätverk. Källa: Statista
Det här innebär dock inte endast att använda sig utav annonser på sökmotorer eller att visa sin reklamfilm på en sajt som Youtube. För framgångsrik marknadsföring måste man idag anfalla från flera fronter samtidigt. Mer strategiska kampanjer som riktar sig till sina kunder och snabbt snappar upp deras uppmärksamhet blir allt viktigare i en tid då korta videoklipp på under trettio sekunder blir allt mer populära. Vissa företag har till och med försökt sig på konceptet med reklamfilmer som är sex sekunder långa, vilket visat sig fungera för vissa.
Kampanjer och erbjudanden
Med allt större konkurrens från nätet så måste företag också hitta nya metoder att locka till sig kunder. Att övertyga en person att handla från just din butik är inte alltid enkelt. En strategi för att få nya kundgrupper är kampanjer av olika slag. Genom specialerbjudanden, gratisprover och dylikt är det enklare att övertyga en potentiell kund att prova på butiken, eller att förmå dem att köpa mer än planerat.
En bransch som sett en otrolig tillväxt de senaste åren är casinobranschen, vars reklamstrategi baseras framförallt på olika erbjudanden och kampanjer. Det kan handla om välkomstbonusar där man får mer att spela för, gratis spelande innan man sätter in sina egna pengar eller dylikt.
Men bonusar och kampanjer fungerar endast till en viss gräns. Inom casinos har man förstått att det krävs mer för att få en kund att bli trogen till just deras sajt. Genom att erbjuda nyttig information som gör hela upplevelsen bättre för spelaren, är det också mer troligt att de kommer nyttja informationen på deras egen sida.
Info om odds, spelstrategier och dylikt är bra exempel på detta. Casino odds är svåra att beräkna för många personer, men genom att erbjuda information om hur man ska tänka för att förbättra sina egna odds på ett nätcasino, blir det lättare för kunderna att vinna. Att ge sina spelare mer kontroll över resultatet gör det också mer troligt att de kommer börja spela.
Mer innovation efterfrågas
Idag vill allt fler ha allting så enkelt som möjligt. Innovativa tjänster och produkter som förenklar ens vardag blir då också ett naturligt svar på detta. Ett ganska solklart exempel på detta är att allt mer dyker upp i appar. Oavsett om det handlar om att boka en bussbiljett, kolla på film, boka en resa eller köpa nya kläder så går det att göra direkt via mobilen. Det här kommer troligtvis inte att minska i framtiden, utan tvärtom, att växa.
Men det gäller inte bara tjänster som vi redan har på webben, utan också produkter som förenklar vår vardag. Ett ganska självklart exempel på dessa är automatiserade dammsugare och gräsklippare, något som snabbt tog fart och blev otroligt populära.
Robotdammsugaren förenklade mångas vardag, inte minst för kontor- och husägarna. Källa: Pixabay
I framtiden kommer vi såklart se fler innovativa idéer och inte minst teknologiska sådana. Redan idag dyker det nästan dagligen upp nya idéer som automatiserar hemmet. Lampor som kan stängas av automatiskt eller via en app, fjärrstyrda kylskåp och förenklade datorer som inte kräver lika mycket teknisk utrustning som tidigare.
En bransch man definitivt bör hålla ögonen på om man är intresserad av investering och aktier är hållbarhet. Människor över hela världen blir allt mer måna om att förstöra miljön så lite som möjligt och nya produkter som låter en göra just det, har en enorm plats på marknaden.